Въведение [TOP]
В настоящето изследване разглеждаме специфични защитни механизми –отричане или отрицание, формиране на реакция и псевдо-алтруизъм при изучаващи бойни спортове.
Отричането или отрицанието представлява отказ да се приеме заплашваща ситуация. При отричането човек променя интерпретацията на ситуацията така, че я разглежда като по-малко заплашителна. Човек селективно обръща внимание и интерпретира наново, а не изличава преживяването от съзнанието си. Защитният механизъм отрицание отхвърля информация, която заплашва самосъхранението, престижа и самооценката. Отричат се съществуващи травмиращи реалности, отрича се значимостта на съществуващи реални заплахи, отричането се осъществява и във въображението (Madolev, 2006, p. 161).
Използването на защитния механизъм отрицание е по-често сред 17-18 годишни младежи, проявяващи хомофобия (Lewis & White, 2009). Отрицанието също така отхвърля отговорността за неприемливи преживявания (Нямам проблем с наркотиците) (Clark, 2000). Проявява се в отказ да се разбере реалната причина за поведението. Също така отрицанието е предпочитано от невротичните, тревожните и депресивните личности. Използва се често при критична ситуация заради достъпността и изключителната леснота на прилагането, а така също и заради възможността да бъде прилагано спрямо всякакви стресори и фрустратори (Ivanov, 1987, pp. 424-245).
Формирането на реакции е защитен механизъм, защитна мярка срещу неприемливи импулси, които се проявяват с противоположен смисъл в съзнанието и мотивират индивида към извършване на одобрявани, нетревожещи действия (Madolev, 2006, p. 271). Формирането на реакция е трансформиране на неприемливи импулси в противоположните им. Акцентира се на съблюдаването на морално – нравствените принципи в поведението и строгост на нравите. Формирането на реакция се състои в предотвратяването и елиминирането на опасни за човека стремежи, желания и постъпки чрез усилване на противостоящи им нагласи и типове поведение. Този механизъм действа чрез вършенето на точно противното на първоначалния импулс, например стеснителността преминава в необоснована и неочаквана дързост (Ivanov, 2007, p. 429). Формирането на реакция демонстрира морални действия, обратно на първоначалните мисли и чувства (например - Отказвам да се унижавам като участвам в съревнование за по-добри оценки) (Clark, 1991).
Изказано е и мнението, че формирането на реакция е конформизъм за защита на своето чувство на свобода при очевидни опити за ограничаване на свободата на хората (Mayers, 2001, p. 386). Импулсивната агресивност корелира негативно с формиране на реакция. Доброволците често използват формиране на реакция и алтруизъм (Bond, 2004). Защитни механизми като формиране на реакция и псевдоалтруизъм са стабилни във времето (като личностни черти) и трудно се променят. Алтруизъм или псевдо-алтруизъм е защитен механизъм, който се изразява в получаване на удовлетворение от помагане на другите и корелира позитивно с прояви на топлота и щедрост (Zeigler-Hill & Pratt, 2007).
Изброените защитни механизми съставляват самопожертвувателен защитен стил (Bond, 1984).
Цел, задачи и хипотези [TOP]
Целта — Целта на настоящето изследване е да се проучат защитните механизми и себепожертвувателния защитен стил при изучаващите бойни спортове, както и да се установят определени индивидуални различия.
Задачи — Да се проведе изследване при изучаващи различни бойни спортове с въпросник установяващ психичните защити на личността.
Да се сравнят резултатите на различни категории лица изучаващи бойни спортове по скалата измерваща Себепожертвувателен защитен стил (със субскали псевдо-алтруизъм, отрицание и формиране на реакция) от въпросника на М. Бонд, адаптирана за български условия (Ivantchev, 2013).
Метод [TOP]
Използвана е скала, измерваща Себепожертвувателен защитен стил (със субскали псевдо-алтруизъм, отрицание и формиране на реакция) от въпросника на М. Бонд (Bond, 1984), адаптирана за български условия (Ivantchev, 2013).
В окончателния си вариант в българската адаптация за младежка възраст фактор Себепожертвувателен защитен стил се състои от 8 айтема. α = 0,722 за бала по себепожертвувателен защитен стил. Вътрешната консистентност на защитен механизъм Формиране на реакция е α = 0,747. Вътрешната консистентност на защитен механизъм Отрицание е α = 0,827. Защитен механизъм Псевдо-алтруизъм се състои само от един айтем - 1, където надеждността на отговорите по него по метода тест-ретест е r = 0,61. Нормите за младежка възраст в България са: за себепожертвувателния защитен стил M = 35,83; SD = 10,94; за защитен механизъм Отрицание M = 9,06; SD = 4,21; за защитен механизъм Формиране на реакция M = 20,94; SD = 7,94; за защитен механизъм Псевдо-алтруизъм M = 5,83; SD = 2,36 (Ivantchev, 2013).
Изследването беше проведено през януари - март 2014 в НСА, град София. Участваха общо 213 лица, от които 132 мъже и 81 жени. От тях 86 изучават таекуондо, 69 джудо и 58 самбо.
Резултати от проведеното изследване [TOP]
Преобладават лицата, които в средна степен използват себепожертвувателния защитен стил. Този защитен стил най-рядко се използва в ниска степен при изучаващи бойни спортове (виж Фигура 1).
Трите защитни механизма (отрицание, формиране на реакция и псевдо-алтруизъм) се използват почти еднакво често при изучаващи бойни спортове, обикновено в средна степен (виж Фигура 2).
Жените изучаващи бойни спортове проявяват по-често самопожертвователен защитен стил в сравнение с мъжете (виж Таблица 1). Установено е, че при жените и девойките преобладава стремежът към приемане, потребността от приемане (Mennesson, 2000). Жените изучаващи бойни спортове по-често използват защитния механизъм псевдо-алтруизъм, в сравнение с мъжете, в потвърждение на данните от предишни изследвания, че при жените чест защитен механизъм е псевдоалтруизмът (Mroczkowska, 2004).
Изучаващите боен спорт джудо употребяват значимо по-често себепожертвувателния защитен стил в сравнение изучаващите боен спорт таекуондо (pLSD = 0,006) и изучаващите боен спорт самбо (pLSD = 0,002). Изучаващите боен спорт самбо демонстрират значимо по-често защитния механизъм формиране на реакция в сравнение с изучаващите боен спорт таекуондо (pLSD = 0,03) и изучаващите боен спорт джудо (pLSD = 0,018), но и трите категории лица попадат в средната степен (нормата) на прояви на формиране на реакция (виж Таблица 2).
Таблица 2
ПСИХИЧНА ЗАЩИТА | Боен спорт | M | SD | F | p |
---|---|---|---|---|---|
Себепожертвувателен защитен стил | таекуондо | 35,76 | 9,34 | 5,747 | 0,003 |
джудо | 41,16 | 10,82 | |||
самбо | 32,82 | 9,83 | |||
Отрицание | таекуондо | 8,96 | 4,24 | 0,561 | 0,571 |
джудо | 9,78 | 4,20 | |||
самбо | 8,93 | 3,80 | |||
Формиране на реакция | таекуондо | 37,64 | 7,91 | 3,052 | 0,048 |
джудо | 35,75 | 7,20 | |||
самбо | 39,82 | 7,70 | |||
Псевдо-алтруизъм | таекуондо | 5,72 | 2,38 | 1,494 | 0,226 |
джудо | 6,43 | 2,21 | |||
самбо | 5,97 | 2,37 |
31-35 годишните, изучаващи бойни спортове по-често използват защитния механизъм псевдо-алтруизъм, отколкото 21-25 годишните (pLSD = 0,008) и 26-30 годишните (pLSD = 0,04) (виж Таблица 3). Защитният механизъм псевдоалтруизъм е стабилен във времето и трудно се променя, но с нормалното развитие по време на растежа на индивида се използват все по – зрели защити (Schamess & Miller, 1994).
Таблица 3
ПСИХИЧНА ЗАЩИТА | Години | М | SD | F | p |
---|---|---|---|---|---|
Себепожертвувателен защитен стил | 21-25 | 35,90 | 9,93 | 0,548 | 0,65 |
26-30 | 35,72 | 11,16 | |||
31-35 | 38,20 | 9,54 | |||
отрицание | 21-25 | 8,97 | 3,97 | 0,813 | 0,487 |
26-30 | 8,43 | 3,86 | |||
31-35 | 8,30 | 4,51 | |||
формиране на реакция | 21-20 | 20,97 | 7,52 | 0,662 | 0,576 |
26-30 | 21,34 | 7,73 | |||
31-35 | 22,73 | 6,74 | |||
псевдо-алтруизъм | 21-25 | 5,94 | 2,20 | 4,390 | 0,005 |
26-30 | 5,93 | 2,32 | |||
31-35 | 7,16 | 1,74 |
Заключение [TOP]
Настоящето проучване дава основание да се търсят различия между социалните групи и влиянията на фактори, свързани с интериндивидуалните характеристики и междуличностните взаимоотношения по отношение на защитните механизми и защитните стилове. Потвърди се издигнатата хипотеза, че са налице значими различия по пол, вид боен спорт и възраст по отношение на използваните психични защити при изучаващите бойни спортове.
Защитните механизми в контекста на заниманията с бойни изкуства, при които стремежът не е да се спечели битка, а да се постигне хармония, контрол и дисциплина (Yaneva, 2010), дават възможност за превенция на агресията и начини за нейното редуциране в условията на неблагоприятна ситуация. Изследванията на състоянието, проблемите и мотивите на личността през призмата на спорта имат определена научна и социална стойност. Твърде малко специалисти са насочили научно-изследователските си усилия към прилаганите психични защити от практикуващите бойни спортове, въпреки тяхната социална значимост, което заслужава да се подчертае специално. Този проблем е показателен за широкият обхват на научните интереси и стремежи за разрешаване и осветляване на редица проблеми в различните области на спортната наука и респективно в областта на психологическата практика. Анализът на резултатите категорично сочи, че трябва да се осъществяват проучвания на функционалното и емоционалното състояние, както и личностните характеристики на практикуващите бойни спортове.