Въведение [TOP]
Познаването на начините, по които хората възприемат, кодират и извличат информация е един от пътищата за предсказване на индивидуалните различия в поведението им. Необходимостта от боравене с повече информация кара индивида да формира относително постоянни стратегии за ефективно справяне с изискванията на различните ситуации, така че да може да постигне целите си. Тук съществено значение има когнитивният стил на личността като психичен феномен, който отразява особеностите на информационната обработка (Kozhevnikov, 2007).
Широко прието в специализираната литература е разглеждането на когнитивния стил като специфична и устойчива личностна характеристика, отразяваща индивидуалния подход, използван от индивида за опознаване на обкръжаващия го свят и приспособяване към средата (за подробности виж Arabadzhieva, 2016; Ausburn & Ausburn, 1978; Curry, 1983; Messick, 1984; Riding & Rayner, 1998; Witkin, 1978).
Един от теоретичните модели, в рамките на които се концептуализира психологичния конструкт когнитивен стил, е теорията на Юнг за психологичните типове (Jung, 1995). Според тази теория, четири функции – усещане, интуиция, мислене и чувстване, диференцират специфичните начини, по които индивидът се ориентира спрямо обективния и субективния свят. Усещането и интуицията са противоположни функции, отговорни за възприемането (перцепцията), а мисленето и чувстването са противоположни оценъчни (разсъдъчни) функции (Jung, 1995).
В рамките на съвременното разглеждане на тази теория се приема, че „когнитивният стил се съдържа в структурата на психологичния тип” (Christova-Slavcheva, Papazova, & Pencheva, 2010, p. 51). Функциите усещане, интуиция, мислене и чувстване са ключови биполярни дименсии, образуващи четири основни типа когнитивен стил: сетивност - мислене (СМ), интуиция - мислене (ИМ), сетивност - чувстване (СЧ) или интуиция - чувстване (ИЧ) (Hirschman, 1985; Keen & Bronsema, 1981; Stoitsova, 1994).
В разработките си Bogen (1969), Buzan (1991), Vernon (1984) и Waber (1989) свързват когнитивния стил с функционалната специализация на мозъка и подкрепят хипотезата за съществуването на биполярен хемисферен когнитивен стил, чийто полюси се заемат съответно от вербално-аналитичния когнитивен стил, свързан с функциите на лява хемисфера (ЛХ), и зрително-холистичния стил, свързан с функциите на дясна хемисфера (ДХ). Тази хипотеза за съществуване на хемисферен тип стил получава допълнителна подкрепа в проучвания на много други изследователи (Allinson & Hayes, 1996, 2012; Annett, 2002; Bishop, 1990; Bryden & Roy, 1999; Dunn, Cavanaugh, Eberle, & Zenhausern, 1982; Epstein, 1994; Genovese, 2005; Hellige,1993; Kozhevnikov, 2007; O’Boyle, 2002).
В контекста на теорията за функционалната специализация на церебралните хемисфери (за подробности виж Asenova, 2004; Bradshaw & Nettleton, 1983; Bryden, 1982; Geschwind & Galaburda, 1987; Springer & Deutsch, 1990), мисленето и „сетивността се свързват с функциите на лява хемисфера, а интуицията и чувстването – с особеностите и функциите на дясна хемисфера (Bunderson, Olsen, & Herrmann, 1982; DeWald, 1989; Power, Kummerow, & Lundsten, 1999; Power & Lundsten, 1997). Дихотомното съчетаване на тези четири психични функции оформя следните основни типа стилове:
-
Сетивност-мислене – лявохемисферен тип когнитивен стил;
-
Сетивност-чувстване – смесен тип когнитивен стил;
-
Интуиция-мислене – смесен тип когнитивен стил;
-
Интуиция-чувстване – дяснохемисферен тип когнитивен стил (Meneely & Portillo, 2005).
В достъпната ни специализирана литература не открихме данни от проучвания на връзката между когнитивен стил и други относително устойчиви личностни характеристики. Ето защо основната цел на настоящото изследване, бе проучване на индивидуалните различия, които когнитивният стил обуславя по отношение на личностните качества социален резонанс, доминантност, интрапсихичен контрол, основно настроение, способност за контакт и общуване и социална потентност, измерени чрез Gießen-тест.
Субекти [TOP]
Общо 600 клинично здрави субекти бяха доброволно изследвани с въпросник за измерване на когнитивни стилове. Въз основа на получените резултати изследваната извадка бе редуцирана до 421 изследвани лица (средна възраст 30,25 и стандартно отклонение 9,71) поради изискването в групите да бъдат включени субекти с ясно изразен тип стил. Оформени бяха следните четири групи:
Метод [TOP]
За определяне на предпочитания когнитивен стил е използван „Тест за измерване на когнитивни стилове по Slocum” (Slocum & Hellriegel, 1983). Въпросник е базиран на концепцията на К. Юнг за типологията на стиловете (Jung, 1923, 1995). Тестът включва 16 айтема и измерва балове по четири скали: сетивност, интуиция, мислене и чувстване. Методиката е адаптирана за български условия от Т. Стоицова (Stoitsova, 1994).
Методът на полярните профили – „Gießen-тест” е използван за оценяване на шест личностни качества и създаване на профил на личността. Тестът включва 40 твърдения, представени в две полярни възможности за избор. Интерпретацията на резултатите е по скалите: социален резонанс, интрапсихичен контрол, доминантност, основно настроение, социална потентност, способност за контакт и общуване, екстремни и средни оценки. Методиката е адаптирана за български условия от А. Кокошкарова (Kokoshkarova, 1984).
За математико-статистическия анализ на получените емпирични данни е използван пакетът SPSS 16.0.
Резултати и обсъждане [TOP]
Влиянието на когнитивния стил върху оценените личностни качества бе установено чрез анализ на значимостта на отчетените различия между групите по всички скали на Gießen-теста.
Резултатите от приложения дисперсионен анализ (АNOVA), поместени в Таблица 1, показаха, че когнитивният стил е фактор, иницииращ статистически значими различия между групите по отношение на скалите „доминантност” и „основно настроение”. Високите стойности по скала „доминантност” отразяват склонност към подчинение, а получените резултатите открояват най-висока средна стойност, респективно тенденция към подчинение, за група ИЧ, докато при останалите три групи – СМ, СЧ и ИМ, се отчитат по-ниски средни стойности, съответно тенденция към доминантност (F(3) = 16,696; p < ,001) (виж Таблица 1). Междугруповият сравнителен анализ откри в група ИЧ най-високи средни стойности по скала „основно настроение”, отразяващи характеристиките на депресивния тон, и по-ниски стойности при останалите групи (с когнитивен стил СМ, СЧ и ИМ), обуславящи по-скоро хипоманийно настроение (F(3) = 10,161; p < ,001) (виж Таблица 1) (за подробности виж Arabadzhieva, 2016).
Таблица 1
Характеристики | Когнитивен стил | N | M | SD | df | F | р |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Социален резонанс | 3 | 1,258 | ,288 | ||||
СМ | 100 | 28,13 | 5,300 | ||||
СЧ | 105 | 29,25 | 5,302 | ||||
ИМ | 106 | 29,39 | 5,122 | ||||
ИЧ | 110 | 29,40 | 6,178 | ||||
Доминантност | 3 | 16,696 | < ,001 | ||||
СМ | 100 | 24,40 | 4,833 | ||||
СЧ | 105 | 25,04 | 5,179 | ||||
ИМ | 106 | 23,06 | 4,700 | ||||
ИЧ | 110 | 28,06 | 4,955 | ||||
Интрапсихичен контрол | 3 | 0,454 | ,714 | ||||
СМ | 100 | 26,58 | 5,383 | ||||
СЧ | 105 | 26,65 | 5,538 | ||||
ИМ | 106 | 25,95 | 5,738 | ||||
ИЧ | 110 | 26,05 | 4,977 | ||||
Основно настроение | 3 | 10,161 | < ,001 | ||||
СМ | 100 | 24,17 | 5,412 | ||||
СЧ | 105 | 24,01 | 5,354 | ||||
ИМ | 106 | 24,40 | 5,837 | ||||
ИЧ | 110 | 27,36 | 4,092 | ||||
Контакт и общуване | 3 | 2,056 | ,105 | ||||
СМ | 100 | 21,77 | 6,164 | ||||
СЧ | 105 | 20,57 | 5,738 | ||||
ИМ | 106 | 20,42 | 5,832 | ||||
ИЧ | 110 | 19,75 | 6,192 | ||||
Социална потентност | 3 | 1,616 | ,185 | ||||
СМ | 100 | 19,40 | 5,876 | ||||
СЧ | 105 | 19,03 | 6,366 | ||||
ИМ | 106 | 17,67 | 5,697 | ||||
ИЧ | 110 | 18,38 | 6,395 |
Приложеният Independent-Samples T-Test потвърди значимостта на отчетените междугрупови различия. Резултатите от анализа показаха, че по скала „доминантност” с ниво на статистическа значимост са различията между група СЧ и група ИМ, t(206,69) = 2,023; p < ,05 (Hedges’g = 0,4), както и различията между група ИЧ и другите три групи: СМ, t(206,97) = 5,421; р < ,001 (Hedges’g = 0,747); СЧ, t(211.26) = 4,373; р < ,001 (Hedges’g = 0,596) и ИМ t(213.95) = 6,702; р < ,001 (Hedges’g = 1,035). Относно скала „основно настроение” резултатите установиха, че тенденцията към депресивен тон на настроението е значително по-характерна за субектите в група ИЧ в сравнение с другите три групи – СМ, t(208) = 4,849; p < ,001 (Hedges’g = 0,669); СЧ, t(194,60) = 4,144; р < ,001 (Hedges’g = 0,705) и група ИМ, t(214) = 4,339; р < ,001 (Hedges’g = 0,589) (за подробности виж Arabadzhieva, 2016).
Следваща стъпка бе да се провери дали констатираните междугрупови различия се проявяват и на индивидуално равнище. За целта бе използван методът Хи-квадрат анализ. Резултатите показаха, че в профила и на четирите групи преобладават отговори в рамките на обявените норми по теста, но при всяка група се наблюдават и отклонения, изразяващи определени тенденции (виж Таблица 2). По три от скалите на Gießen-тест – социален резонанс, доминантност и основно настроение, бяха установени различия, достигащи ниво на статистическа значимост (за подробности виж Arabadzhieva, 2016).
Таблица 2
Показател | Равнище | Разпределение в %
|
df | χ2 | p | Cramér's V | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
СМ | СЧ | ИМ | ИЧ | ||||||
Социален резонанс | 6 | 15,088 | ,02 | 0,134 | |||||
Над норма | 17 | 21,0 | 18,9 | 29,1 | |||||
Норма | 75 | 74,3 | 79,2 | 60,0 | |||||
Под норма | 8 | 4,7 | 1,9 | 10,9 | |||||
Доминант-ност | 6 | 43,848 | < ,001 | 0,228 | |||||
Над норма | 3 | 1,9 | 2,8 | 15,5 | |||||
Норма | 78 | 89,5 | 77,4 | 82,7 | |||||
Под норма | 19 | 8,6 | 19,8 | 1,8 | |||||
Интра-психичен контрол | 6 | 4,230 | > ,05 | 0,071 | |||||
Над норма | 5 | 7,6 | 6,6 | 2,7 | |||||
Норма | 81 | 81,0 | 76,4 | 83,7 | |||||
Под норма | 14 | 11,4 | 17,0 | 13,6 | |||||
Основно настроение | 6 | 18,813 | ,004 | 0,149 | |||||
Над норма | 6 | 6,7 | 4,7 | 8,2 | |||||
Норма | 78 | 80,0 | 81,1 | 91,8 | |||||
Под норма | 16 | 13,3 | 14,2 | 0,0 | |||||
Контакт и общуване | 6 | 6,232 | > ,05 | 0,086 | |||||
Над норма | 27 | 19,0 | 20,7 | 18,2 | |||||
Норма | 64 | 75,3 | 70,8 | 69,1 | |||||
Под норма | 9 | 5,7 | 8,5 | 12,7 | |||||
Социална потентност | 6 | 5,119 | > ,05 | 0,078 | |||||
Над норма | 10 | 9,5 | 5,7 | 9,1 | |||||
Норма | 77 | 74,3 | 76,4 | 68,2 | |||||
Под норма | 13 | 16,2 | 17,9 | 22,7 |
Представените стойности в Таблица 2 показват, че група ИЧ се откроява с най-висок процент на участници демонстриращи както позитивен, така и негативен социален резонанс, но и със значимо по-нисък процент на участници със социален резонанс в норма, в сравнение с останалите групи, χ2(6) = 15,088; p = ,020; V = 0,134. Установените отклоненията от нормативните стойности по скала „доминантност” сочат, че процентът на субектите със склонност към подчинение е най-висок в група ИЧ (15,5%), докато процентът на субектите със стремеж към доминиране е значимо по-висок в група СМ (19%) и група ИМ (19,8%), χ2(6) = 43,848, p < ,001; V = 0,228. По скала „основно настроение” резултатите показаха значителен превес и в четирите групи на участниците с индивидуални резултати в норма, но съществено най-висок бе процентът им в групата с когнитивен стил ИЧ (91,8%). Сходно малък процент от всички групи показаха характерна склонност към депресивно настроение. Впечатляващо е, че нито един участник от групата с когнитивен стил ИЧ не показа склонност към хипоманийно настроение, което съществено отличава тази група от останалите три, при които бе отченен процент на отклонения към хипомания – СМ (16%), СЧ (13,35%) и ИМ (14,2%), χ2(6) = 18,813; p = ,004; V = 0,149 (за подробности виж Arabadzhieva, 2016).
Достоверността на емпиричните данни се потвърждава от отчетените резултати в норма на всички изследвани субекти по показателите средни и екстремни оценки. Фигура 1 представя визуално средните стойности на всяка от изследваните групи по посочените две скали.
Изводи и обобщение [TOP]
Целта на настоящото проучване бе да се установи дали когнитивният стил инициира индивидуални различия по отношение на определени социално-психични личностни качества. Получените данни потвърждават, че когнитивният стил повлиява в значителна степен формирането и проявлението на качествата доминантност и основно настроение. За субектите от група ИЧ са по-характерни отклонения по посока на подчиненост и депресивен тон на настроението, докато за останалите групи отклоненията са свързани с доминантност и хипоманиен тон на настроение. Опитът ни за интерпретация на така получените резултати е теоретично базиран на две популярни и емпирично добре подкрепени хипотези: валентната хипотеза, обясняваща функционалната специализация на мозъка за перцепция и експресия на емоциите (Borod et al., 1996; Davidson, 1998; Hoptman & Levy, 1988; Sutton & Davidson, 1997; Tomarken & Keener, 1998) и модела приближаване – отбягване, служещ за обяснение на функционалната специализация на хемисферите в регулирането на психичните и поведенчески активности (Braun, 2007; Vallortigara & Rogers, 2005; Vallortigara, Rogers, & Bisazza, 1999). Съгласно тези обяснителни модели приоритет на лява хемисфера е обработката на положителни емоции и контрол на приближаващото поведение, чрез стимулиране ментална и поведенческа активност и изразходване на енергия, докато дясна хемисфера е водеща при обработка на отрицателни емоции и изпълнява функции, свързани с потискане на психични и поведенчески дейности и съхраняване на енергията (т.е. отбягване) (за подробности виж Arabadzhieva, 2016).
В съответствие с тези теоретични схващания, установените в настоящото проучване различия между изследваните групи подкрепят предположението, че водещият тип когнитивен стил, отразяващ определено хемисферно преимущество, може да повлиява значимо формирането и проявлението на определени личностни качества, и по-конкретно на качествата доминантност и основно настроение. Вероятно, доминиращата позиция на дясна хемисфера при изследваните лица с когнитивен стил интуиция-чувстване инициира (или в известна степен подпомага) формиране на качествата подчиненост и депресивен тон, и обратно – доминиращата лява хемисфера при индивидите с когнитивен стил сетивност-мислене инициира формиране на качествата доминантност и хипоманиен тон на настроението (Arabadzhieva, 2016).