Самооценката e една от най-често изследваните концепти в психологията (Wells & Marwell, 1976; Baumeister, 1993). Най-общо тя се отнася до цялостната положителна оценка на индивида за себе си (Gecas, 1982; Rosenberg, Schooler, Schoenbach, & Rosenberg, 1995). Измерването й като конструкт е от интерес за много изследователи. Така например, Уайли (Wylie, 1974) прави обстоен преглед на съществуващите методи за измерване на самооценката и изяснява много от методологичните проблеми, които се отнасят предимно до тяхното конструиране и използване. Уайли подчертава значението на използването на факторен анализ и доказването на конструкт валидността на методите за измерване на самооценката (Wylie, 1974). Това до голяма степен се дължи на факта, че в литературата често се дебатира дали съществува равенство между конструкти като Аз-концепцията и самооценката. Повечето изследвания на Аз-концепцията се опират на самооценъчен инструментариум, а самооценъчните скали съдържат айтeми, които включват както описателни, така и оценъчни аспекти на Аз-а. В практиката представлява трудност двата конструкта да се измерват независимо един от друг и поради тази причина се употребяват като взаимозаменяеми (Shavelson & Bolus, 1982).
Една от най-широко използваните скали за измерване на самооценката е тази на Купърсмит – Coopersmith Self-Esteem Inventory, SEI (Coopersmith, 1981a), която има пълна форма за деца от 8 до 15-годишна възраст (училищна форма, форма А) (Coopersmith, 1967; Coopersmith, 1981b), кратка форма за самооценка при деца от 8 до 15 години (форма B, Short Form of the Coopersmith Self-Esteem Inventory – SF-CSEI) (Coopersmith, 1981а) и форма за възрастни (форма С) (Coopersmith, 1967; Coopersmith, 1981a; Coopersmith, 2002). Настоящата статия има за цел да представи адаптацията за български условия на форма С на въпросника за възрастни на Купърсмит, да определи неговата факторна структура и конструкт валидност, както и да бъдат изведени норми по методиката. За проверка на конструкт валидността на методиката се търсят взаимовръзки между самооценката от една страна и ценности и удовлетвореност от живота от друга страна. Самооценката е резултат от процес на себепроверка на ролевите идентичности при членството в групи (Cast & Burke, 2002,) и поради установената връзка на постигнатата идентичност с ценностите (Chirkov, Ryan, & Willness, 2005) следва да се очаква също връзка на самооценката с ценностите. Установено е също така, че с нарастване на самооценката, измерена с различни методики, се повишава удовлетвореността от живота (Emmons & Diener, 1985; Pavot & Diener, 1993; Pavot & Diener, 2008; Pavot & Diener, 2009). Тези констатации дават основание да се потърси взаимовръзка между самооценка, ценности и удовлетвореност от живота като възможност за проверка на конструкт валидността на методиката на Купърсмит.
Методология на изследването [TOP]
Участници в изследването [TOP]
Емпиричното проучване е проведено през февруари – май 2018 г. Изследваните лица са 900, като 200 са студенти от различни специалности от Университета по библиотекознание и информационни технологии – УниБИТ, анкетирани по време на семинарни занятия по метода „лице в лице”, а 700 – чрез онлайн форма на въпросника. 304 (33,8%) са мъже и 596 (66,2%) са жени. Тяхната възраст е от 18 до 68 години, средна възраст 31,5 години със стандартно отклонение за възрастта 10,6 години.
С основно образование са 11 изследвани лица (1,2%), със средно/средно специално образование – 420 (46,7%), с полувисше образование/колеж – 57 (6,3%), а с висше образование – 412 (45,8%) според сведения от самите изследвани лица.
Безработни са 79 изследвани лица (8,8%), а останалите 821 (91,2%) работят като: неквалифицирани работници (15,1%), технически сътрудници (13,2%), квалифицирани служители в сферата на услугите (36,9%), мениджъри (26%).
Преобладават неженените/неомъжените, т.e. лицата без партньор (N = 402; 44,7%), пред сключилите брак (N = 253; 28,1%), съжителстващите без брак (N = 195; 21,7%), разделените/разведените (N = 43; 4,8%) и овдовелите (N = 7; 0,8%). Повече са изследваните без деца (N = 532; 59,1%), отколкото с деца (N = 368; 40,9%).
Мнозинството изследвани лица се самоопределят като българи (N = 877; 97,4%), но някои се определят като турци (N = 2; 0,2%), други като роми (N = 2; 0,2%), като българи мюсюлмани (N = 2; 0,2%) или с друг етнос (N = 5; 0,6%). Не са се самоопределили чрез етническата си принадлежност 12 (1,3%) изследвани лица.
Голяма част от изследваните живеят в столицата София (N = 630; 70%), друга част живеят в областни градове като Пловдив, Варна, Бургас, Русе, Стара Загора, Пазарджик и т.н. (N = 167; 18,6%), в по-малки градове като Елин Пелин, Ботевград, Панагюрище, Нова Загора, Петрич, Свищов и др. живеят 72 (8%) души и в села като Попинци, Железница, Карабунар, Баня, Юнаците и др. живеят 31 (3,4%) човека.
Инструментариум [TOP]
Въпросникът за самооценка на Купърсмит се използва от много години, като формата за деца от 8 до 15-годишна възраст (училищна форма, форма А) е с 58 айтема, от които 50 айтема измерват самооценката, а 8 айтема се отнасят до скала Лъжа (Baker, Beer, & Beer, 1991; Coopersmith, 1967; Coopersmith, 1981b; Dutta & Dani, 2010; Krassner, 2005; Lane, White, & Henson, 2002), като скала Лъжа включва 8 айтема от скала Лъжа на MMРI (Mikesell, Calhoun, & Lottman, 1970).
Кратката форма на въпросника на Купърсмит за самооценка при деца от 8 до 15 години (форма B, Short Form of the Coopersmith Self-Esteem Inventory – SF-CSEI) включва 25 айтема (Bedeian, 1976; Bedeian, Teague, & Zmud, 1977; Coopersmith, 1981a; Francis, 1997; Hills, Francis, & Thomas, 2007; Hills, Francis, & Jennings, 2011; Lane, White, & Henson, 2002; McCarthy & Hoge, 1984; Potard et al., 2015). Купърсмит (Coopersmith, 1981а) създава тази съкратена версия като алтернатива на пълната форма, когато времето е ограничено.
Формата за възрастни на въпросника на Купърсмит (форма С) е модифицирана от кратката училищна форма на въпросника за използване при 16-годишни и по-възрастни хора (Bedeian, Teague, & Zmud, 1977; Coopersmith, 1967; Coopersmith, 1981a; Coopersmith, 2002; Jurkovich, 2000; Lane, White, & Henson, 2002; Myhill & Lorr, 1978; Ryden, 1978). Въпросникът е апробиран за български условия от Е. Папазова и С. Стоянова (Papazova & Stoyanova, 2016) /виж Приложението/. Настоящата публикация позволява разширяване на приложението на методиката не само при български студенти, както докладват Papazova & Stoyanova (2016), но също така при работещи и безработни. Също така при адаптирането на методиката на Купърсмит с настоящата публикация е проверена нейната структура, а не се изчислява само общ бал, както в изследването на Papazova & Stoyanova (2016).
Надеждността на въпросника на Купърсмит за самооценка за възрастни, включително на субскалите на въпросника, е висока в различни държави – например при ученици между 15 и 18 години в Пуерто Рико (Diaz, 1984), като Алфа на Кронбах за въпросника на Купърсмит форма С е 0,73 при 16-годишни във Великобритания (Francis & Wilcox, 1995), 0,75 при студенти в Канада (Ahmed, Valliant, & Swindle, 1985), 0,76 (Dincer & Oztunc, 2009) и 0,65 при различни извадки в Турция (Mutlu, 2007); стойностите на Kuder-Richardson 20 варират от 0,67 до 0,75 за двата пола и общо за студенти (Bedeian, Teague, & Zmud, 1977). Алфа на Кронбах на въпросника на Купърсмит за самооценка – форма С, при български студенти е 0,69 (Papazova, Stoyanova, & Bulut, 2017).
Някои автори предполагат, че факторната структура на въпросника на Купърсмит е стабилна крос-културно (Potard et al., 2015), но в различните държави има някои разминавания относно извлечените скали по въпросника. При форма С на въпросника на Купърсмит за самооценка сред френски юноши и младежи до 25 години са извлечени три фактора по въпросника – личностна самооценка (personal self-esteem), социална самооценка (social self-esteem) и свързана със семейството самооценка (family-derived self-esteem) (Potard et al., 2015). Cronbach's α на скалите варира от 0,68 до 0,77, а надеждността чрез метода тест-ретест, проверена след 5-седмичен интервал, както и след 1 година, варира от 0,29 до 0,79 за скалите (Potard et al., 2015). От формата за възрастни на въпросника на Купърсмит за самооценка с 58 айтема са извлечени 5 скали (тревожност/anxiety; защитност/defensiveness или скала Лъжа; негативни социални нагласи/negative social attitude; отхвърляне на себе си/rejection of self; неадекватност на Аз-а/inadequacy of self), по които могат да се диференцират психиатрични амбулаторни пациенти от нормални хора (Myhill & Lorr, 1978). Въпросникът на Купърсмит е комплексен и измерва няколко характеристики, а не само самооценката (Myhill & Lorr, 1978).
По въпросника на Купърсмит за самооценка – форма С, точките за всеки отговор, съвпадащ с ключа по теста, се сумират и умножават по 4, за да се изчисли общ бал, който е индикатор за самооценката (Papazova, Stoyanova, & Bulut, 2017).
Установено е, че резултатите по въпросника на Купърсмит за самооценка за възрастни корелират негативно и значимо с балове по скала Ниска самооценка от MMPI-2, и значимо и положително с балове по въпросника на Розенбърг за самооценка (McCurdy & Kelly, 1997). Баловете по въпросника на Купърсмит за самооценка, форма С, корелират позитивно, умерено и значимо с резултатите по въпросника на Розенбърг за самооценка при 16-годишни във Великобритания (Francis & Wilcox, 1995). Баловете по въпросника на Купърсмит за самооценка - форма С, сред френски юноши и младежи до 25 години корелират значимо с резултати по скалата на Розенбърг за самооценка, с тревожност и депресия, с общото здравословно състояние (Potard et al., 2015). Корелацията с баловете по скалата на Краун и Марлоу за измерване на социална желателност при студенти в колеж е значима, т.е. при нарастване на самооценката нараства и социалната желателност (Ryden, 1978). Балът по самооценка, измерена с въпросника за самооценка на Купърсмит (1975) при младежи на 22 години, корелира значимо и позитивно с баловете по скали Доминантност, Емоционална стабилност, Обективност, Социабилност и Обща активност от въпросника за темперамент на Гилфорд-Цимерман (Reiter & Costanzo, 1986). Баловете по самооценка, измерена с въпросника на Купърсмит за самооценка, корелират значимо с потребността от постижения при студенти в университет (Bedeian, 1976). Самооценката, измерена с въпросника на Купърсмит при студенти, корелира негативно с тревожност и враждебност (Heintzelman & Fehr, 1976). Самооценката на студенти в САЩ, измерена с въпросника на Купърсмит за самооценка, корелира позитивно с Приятност, Добросъвестност и Екстраверсия, а негативно с Невротизъм (Marlar & Joubert, 2002). Самооценката корелира позитивно с екстраверсията и негативно с невротизма (Francis, 1997). Самооценката, измерена с въпросника на Купърсмит, не е свързана с академичния успех при студенти в България и Турция (Papazova, Stoyanova, & Bulut, 2017).
Тъй като вече е установена взаимовръзката между самооценката и множество личностни особености, за проверка на конструкт валидността на форма С на въпросника на Купърсмит в България бяха потърсени корелации с ценности и удовлетвореност от живота. За измерване на ценностите e използван въпросникът на Шварц за ценностни категории и ценностни дименсии на индивидуално и културално ниво на анализ (Swartz Value Surve, SVS; Schwartz, 1992). Въпросникът е адаптиран за български условия от Baychinska, Bakracheva, & Savova (2009). Коефициентите на вътрешна консистентност за отделните ценностни категории, ценностни дименсии и индивидуални интереси варират от 0,53 до 0,89 (Baychinska, Bakracheva, & Savova, 2009). За измерване на субективното психично благополучие е използван въпросникът на Диенер и сътрудници (Diener, Diener, & Diener, 1995). Въпросникът е адаптиран за български условия от Baychinska, Bakracheva, & Savova (2009) като алфа на Кронбах варира от 0,60 до 0,75 за различни български извадки.
Методи за обработка на данни [TOP]
Данните от изследването са обработени със статистическия софтуер IBM SPSS Statistics 20, като са приложени методи за проверка на вътрешната консистентност чрез алфа на Кронбах и проверка на надеждността чрез разделяне на теста на две половини, айтем анализ, факторен анализ по метода на главните компоненти, проверка на конструкт валидността чрез корелации с ценности и удовлетвореност от живота.
Резултати [TOP]
Коефициентите на асиметрия и ексцес на всички айтеми от въпросника на Купърсмит без айтем 25 „На мен не може да се разчита” са в диапазона от -2 до +2, а при 25 айтем са извън този диапазон (асиметрията е -2,444 при стандартна грешка на асиметрията – 0,082, а ексцесът е 3,980 при стандартна грешка на ексцеса – 0,163). Всеки вариант за отговор е избран от над 10% от изследваните лица.
Надеждност [TOP]
Алфа на Кронбах на цялата скала на Купърсмит е 0,799, което е приемлива вътрешна консистентност на скалата (Wigdor & Green, 1991). Средноаритметичната корелация между айтемите е 0,142. Надеждността на скалата на Купърсмит при разделяне на теста на две половини (нечетни и четни айтеми) е Guttman Split-Half = 0,836 и Spearman-Brown = 0,837, което означава висока точност на измерване (Garvanova, 2014). При анализа на надеждността е включен и айтем 25, тъй като добре корелира с всички айтеми от скалата.
Конструкт валидност [TOP]
За проверка на конструкт валидността на въпросника на Купърсмит за самооценка – форма С за възрастни, е потърсена проверка на неговата стуктура чрез факторен анализ, както и се установява наличието на корелации с конструкти като ценности и удовлетвореност от живота, с които теоретично се очаква да е свързана самооценката.
Факторният анализ по метода на главните компоненти с ортогонална ротация на факторите Varimax добре съответства на изходните променливи – КМО = 0,852, а Bartlett’s Test of Sphericity = 3852,146, df = 300, p < 0,001. Извлечени са 7 фактора, от които всеки обяснява по-малко от 10% от изходните променливи, но три от тези фактори са с достатъчно висока вътрешна консистентност, за да бъдат интерпретирани, както се вижда в Таблица 2. Процентът обяснена вариация от всеки фактор е представен в Таблица 1.
Таблица 2
точка | Фактори
|
||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1a | 2b | 3 | 4c | 5 | 6 | 7 | |
Предавам се много лесно | 0,725 | -0,003 | -0,090 | 0,091 | -0,066 | 0,024 | 0,204 |
Често се обезкуражавам от това, което правя | 0,568 | 0,312 | 0,267 | 0,018 | -0,023 | 0,080 | 0,185 |
Ако имам нещо да кажа, аз обикновено го казвам | 0,566 | 0,030 | -0,057 | 0,087 | 0,324 | 0,059 | -0,036 |
Имам ниско мнение за себе си | 0,489 | 0,445 | 0,040 | 0,073 | 0,081 | 0,125 | 0,060 |
Хората обикновено се съгласяват с моите идеи | 0,449 | 0,173 | 0,054 | 0,249 | 0,293 | -0,203 | -0,022 |
Намирам за много трудно да говоря пред хора | 0,406 | 0,150 | 0,052 | -0,004 | 0,315 | 0,225 | -0,076 |
Не изглеждам така добре, както повечето хора | 0,128 | 0,731 | 0,117 | 0,089 | 0,062 | 0,056 | -0,023 |
Повечето хора са по-харесвани, отколкото аз съм харесван | 0,087 | 0,640 | -0,040 | 0,090 | 0,320 | 0,084 | 0,098 |
Често желая да бъда някой друг | 0,367 | 0,428 | 0,296 | 0,116 | 0,042 | 0,073 | 0,227 |
Често се чувствам разстроен от работата си | 0,224 | 0,384 | 0,357 | -0,126 | 0,020 | 0,058 | -0,067 |
Не е леко да си на мое място | -0,032 | 0,151 | 0,750 | 0,124 | -0,025 | -0,032 | -0,046 |
Моето семейство очаква твърде много от мен | -0,076 | -0,127 | 0,601 | 0,163 | -0,019 | 0,206 | 0,069 |
Всичко е объркано в живота ми | 0,381 | 0,268 | 0,430 | 0,151 | 0,000 | -0,081 | 0,116 |
Моите родители обикновено разбират чувствата ми | 0,096 | 0,024 | 0,023 | 0,805 | 0,000 | 0,024 | -0,127 |
Моето семейство ме разбира | 0,105 | 0,086 | 0,207 | 0,771 | 0,022 | 0,019 | 0,099 |
Много пъти ми се е искало да се махна от вкъщи | 0,065 | 0,214 | 0,424 | 0,444 | -0,055 | 0,078 | 0,256 |
Обикновено се чувствам така, все едно че семейството ми ме кара насила да върша нещо | 0,156 | 0,026 | 0,355 | 0,421 | 0,047 | 0,058 | 0,350 |
Популярен съм сред връстниците си | -0,016 | 0,257 | -0,141 | 0,086 | 0,722 | -0,008 | 0,055 |
Много забавен човек съм за компания | 0,145 | 0,013 | 0,046 | -0,032 | 0,713 | -0,073 | -0,070 |
Отнема ми много време, за да свикна с всичко ново | 0,065 | 0,143 | 0,004 | -0,074 | 0,452 | 0,230 | 0,422 |
Обикновено не се безпокоя за нищо | 0,103 | 0,011 | 0,184 | -0,019 | 0,035 | 0,677 | -0,188 |
Има доста неща около мен, които бих променил, ако можех | -0,126 | 0,269 | -0,198 | 0,159 | -0,083 | 0,576 | 0,075 |
Мога да вземам решения без много да се замислям | 0,252 | -0,257 | 0,125 | -0,095 | 0,399 | 0,424 | 0,032 |
Лесно се разстройвам вкъщи | 0,182 | 0,188 | 0,263 | 0,043 | 0,011 | 0,402 | 0,264 |
На мен не може да се разчита | 0,134 | 0,008 | 0,042 | 0,043 | -0,034 | -0,123 | 0,783 |
Алфа на Кронбах | 0,670 | 0,610 | 0,496 | 0,672 | 0,512 | 0,373 | - |
Средно аритметична корелация между айтемите в скалата | 0,258 | 0,284 | 0,247 | 0,344 | 0,256 | - |
Забележка. Удебелените стойности разкриват теглата на айтемите, които попадат в съответния фактор.
aЛичност на самооцен ка; bСамооцен ка, произтича ща от другите; cСамооцен ка, произтича ща от родителите.
Разпределението на айтемите по извлечените фактори е представено в Таблица 2. Хомогенността на айтемите по извлечените фактори е достатъчно висока само за фактори 1 (алфа на Кронбах e 0,670), 2 (алфа на Кронбах e 0,610) и 4 (алфа на Кронбах e 0,672), както се вижда от Таблица 2. Фактор 3, въпреки че има по-високо факторно тегло от фактор 4, демонстрира ниска вътрешна консистентност на айтемите и заедно с останалите фактори 5, 6 и 7 няма да бъде дискутиран. Фактор 1 включва айтеми Nº: 2, 10, 14, 15, 19, 23 (n = 6), фактор 2 – айтеми Nº 17, 18, 21, 24 (n = 4) и фактор 4 – айтеми Nº 9, 16, 20, 22 (n = 4).
Първият извлечен фактор може да бъде наречен Личностна самооценка (Personal self-esteem) според съдържанието на айтемите в него и наименования на извлечените фактори в адаптации на методиката на Купърсмит в други държави (Hills, Francis, & Jennings, 2011; Hills, Francis, & Thomas, 2007; Potard et al., 2015). Вторият извлечен фактор може да бъде наречен Самооценка, произтичаща от другите (Self-esteem derived from others) според съдържанието на айтемите в него и наименования на извлечените фактори в адаптации на методиката на Купърсмит в други държави (Baker, Beer, & Beer, 1991; Coopersmith, 1967; Hills, Francis, & Jennings, 2011; Hills, Francis, & Thomas, 2007; Krassner, 2005; Lane, White, & Henson, 2002; Papazova, 2010; Potard et al., 2015; Roberson & Miller, 1986). Четвъртият извлечен фактор може да бъде наречен Самооценка, произтичаща от родителите (Self-esteem derived from parents) според съдържанието на айтемите в него и наименования на извлечените фактори в адаптации на методиката на Купърсмит в други държави (Baker, Beer, & Beer, 1991; Coopersmith, 1967; Hills, Francis, & Jennings, 2011; Hills, Francis, & Thomas, 2007; Krassner, 2005; Lane, White, & Henson, 2002; Papazova, 2010; Potard et al., 2015; Roberson & Miller, 1986). Освен това и други автори твърдят, че отношението на родителите към децата под формата на проявена родителска топлота е свързано с позитивния или негативния образ за себе си (Farruggia, Chen, Greenberger, Dmitrieva, & Macek, 2004), което също е основание за определяне на фактор Самооценка, произтичаща от родителите.
Коефициентът на корелация на Пирсън между общия бал по самооценка и бала по удовлетвореност от живота е r(898) = 0,459, p < 0,001; между бала по личностна самооценка и бала по удовлетвореност от живота е r(898) = 0,374, p < 0,001; между бала по самооценка, произтичаща от другите и бала по удовлетвореност от живота е r(898) = 0,362, p < 0,001; между бала по самооценка, произтичаща от родителите и бала по удовлетвореност от живота е r(898) = 0,266, p < 0,001; което означава значима правопропорционална връзка между променливите – с нарастване на удовлетвореността от живота, нарастват и общата самооценка, личностната самооценка, положителната самооценка, произтичаща от другите, положителната самооценка, произтичаща от родителите.
Данните в Таблица 3 показват, че са налице множество правопропорционални и значими, но слаби корелации между ценностите и удовлетвореността от живота. Най-високата корелация е между самооценка и майсторство. Изследваните лица, които ценят майсторството, са с по-висока самооценка, както установяват и други изследвания (напр. Garvanova, 2013; Garvanova, 2017; Garvanova, Shishkov, & Janssen, 2018).
Таблица 3
стойност | Общ бал самооценка
|
|
---|---|---|
r | p | |
Ценностни категории – индивидуални ценностиa | ||
Сигурност | 0,129 | < 0,001 |
Конформност | 0,058 | 0,082 |
Традиция | 0,032 | 0,333 |
Доброжелателност | 0,120 | < 0,001 |
Универсализъм | 0,066 | 0,049 |
Себенасоченост | 0,145 | < 0,001 |
Стимулация | 0,097 | 0,003 |
Хедонизъм | 0,124 | < 0,001 |
Постижение | 0,164 | < 0,001 |
Власт | 0,118 | < 0,001 |
Ценностни дименсииb | ||
Себетрансцедентиране | 0,103 | 0,002 |
Себеутвърждаване | 0,157 | < 0,001 |
Консерватизъм на индивидуално равнище | 0,080 | 0,017 |
Откритост към промени | 0,147 | < 0,001 |
Интереси, свързани с ценноститеc | ||
Колективни интереси | 0,098 | 0,003 |
Индивидуални интереси | 0,170 | < 0,001 |
Ценностни ориентации на културно нивоd | ||
Консерватизъм на културно равнище | 0,128 | < 0,001 |
Афективна автономност | 0,113 | 0,001 |
Интелектуална автономност | 0,094 | 0,005 |
Автономност (обединена) | 0,124 | < 0,001 |
Йерархия | 0,074 | 0,026 |
Егалитаризъм | 0,073 | 0,029 |
Майсторство | 0,181 | < 0,001 |
Хармония | 0,052 | 0,118 |
aGarvanova, 2013; Schwartz, 2011. bCieciuch, Schwartz, & Vecchione, 2013; Cieciuch, Davidov, Vecchione, Beierlein, & Schwartz, 2014; Rudnev, Magun, & Schwartz, 2018; Schwartz, 2012. cBaychinska & Garvanova, 2005; Burgess, Schwartz, & Blackwell, 1994; Garvanova, 2013; Schwartz, 1990; Schwartz & Bilsky, 1987; Schwartz & Bilsky, 1993. dGarvanova, 2013; Schwartz, 2014.
Нива на самооценка [TOP]
Средноаритметичният бал за самооценка по въпросника на Купърсмит е 69,00 със стандартно отклонение 18,09, нормиран както при много други извадки (Carel, 2009; Dutta & Dani, 2010; Kozeluk & Kawash, 1990; Lall, Jain, & Johnson, 1996; Wah, 1985). Нормиран e също така в персентили за българската извадка като Р25 = 56, а Р75 = 84, т.е. ниските резултати са до бал 56, а високите резултати са над бал 84, каквито норми са приложени и в индийска извадка (Dutta & Dani, 2010). Между тях се разполагат средните нива на самооценка.
За мъже средноаритметичният бал за самооценка по въпросника на Купърсмит е 71,92 със стандартно отклонение 17,33. За жени средноаритметичният бал за самооценка по въпросника на Купърсмит е 67,51 със стандартно отклонение 18,30. Отделни норми за двата пола във вид на средно аритметична и стандартно отклонение прилагат много други автори (Coopersmith, 1967; Hills, Francis, & Jennings, 2011; Hills, Francis, & Thomas, 2007; Kozeluk & Kawash, 1990; Lall, Jain, & Johnson, 1996; Wah, 1985).
Средноаритметичният бал за личностна самооценка (фактор 1) по въпросника на Купърсмит е 18,29 със стандартно отклонение 6,17. За мъже средноаритметичният бал за личностна самооценка (фактор 1) по въпросника на Купърсмит е 18,70 със стандартно отклонение 6,09. За жени средноаритметичният бал за личностна самооценка (фактор 1) по въпросника на Купърсмит е 18,09 със стандартно отклонение 6,21.
Средноаритметичният бал за самооценка, произтичаща от другите (фактор 2) по въпросника на Купърсмит е 12,12 със стандартно отклонение 4,63. За мъже средноаритметичният бал за самооценка, произтичаща от другите (фактор 2) по въпросника на Купърсмит е 12,66 със стандартно отклонение 4,16. За жени средноаритметичният бал за самооценка, произтичаща от другите (фактор 2) по въпросника на Купърсмит е 11,85 със стандартно отклонение 4,83.
Средноаритметичният бал за самооценка, произтичаща от родителите (фактор 4) по въпросника на Купърсмит е 11,19 със стандартно отклонение 4,69. За мъже средноаритметичният бал за самооценка, произтичаща от родителите (фактор 4) по въпросника на Купърсмит е 11,53 със стандартно отклонение 4,47. За жени средноаритметичният бал за самооценка, произтичаща от родителите (фактор 4) по въпросника на Купърсмит е 11,02 със стандартно отклонение 4,80.
В таблица 4 е представено честотното разпределение на изследваните лица с ниска, средна и висока самооценка, както и по субскалите на въпросника на Купърсмит на база на общите норми за цялата извадка. Средното равнище на самооценка се получава, когато балът е в интервала на средната стойност ± стандартното отклонение. Съответно ниското равнище на самооценка е под този интервал, а високото – над него.
Таблица 4
категория | Ниско равнище | Средно равнище | Високо равнище |
---|---|---|---|
Обща самооценка | |||
брой | 145 | 602 | 153 |
процент | 16,1 | 66,9 | 17 |
Личностна самооценка | |||
брой | 182 | 718 | - |
процент | 20,2 | 79,8 | - |
Самооценка, произтичаща от другите | |||
брой | 113 | 787 | - |
процент | 12,6 | 87,4 | - |
Самооценка, произтичаща от родителите | |||
брой | 138 | 454 | 308 |
процент | 15,3 | 50,5 | 34,2 |
Данните в Таблица 4 показват, че преобладават изследваните лица със средно равнище на изразеност на отделните равнища на самомооценка, като няма изследвани с високо равнище на самооценка, произтичаща от другите, нито с високо равнище на самооценка на своята личност по отношение на това, че никога не се предават, не се обезкуражават, умеят да говорят пред много хора и да ги накарат да се съгласят с техните идеи, имат много високо мнение за себе си.
Обсъждане [TOP]
Въпросникът на Купърсмит за самооценка – форма С, има добри психометрични характеристики в българската извадка: висока вътрешна консистентност на цялата скала и трите извлечени субскали, които си заслужава да се тълкуват (както установяват в различни извадки други автори като Ahmed, Valliant, & Swindle, 1985; Diaz, 1984; Dincer & Oztunc, 2009; Francis & Wilcox, 1995; Papazova, Stoyanova, & Bulut, 2017), висока надеждност за цялата скала чрез разделяне на две половини (както установяват в различни извадки други автори като Lane, White, & Henson, 2002), добра конструкт валидност, установена чрез корелации с резултатите по въпросници за удовлетвореност от живота и ценности. Извлечени са норми в средно аритметични и стандартни отклонения за цялата скала и трите извлечени субскали, общо за цялата извадка (както процедират автори като Carel, 2009; Dutta & Dani, 2010; Hills, Francis, & Jennings, 2011; Hills, Francis, & Thomas, 2007; Kozeluk & Kawash, 1990; Lall, Jain, & Johnson, 1996; Wah, 1985) и диференцирано по пол (както процедират автори като Coopersmith, 1967; Kozeluk & Kawash, 1990; Lall, Jain, & Johnson, 1996; Wah, 1985), както и персентили за цялата скала общо за цялата извадка (както процедират автори като Dutta & Dani, 2010).
Ограничение на настоящето изследване при проверката на психометричните характеристики на въпросника на Купърсмит за самооценка – форма С е, че не е проверена надеждността по метода тест-ретест в различни времеви интервали, както са процедирали създателят на въпросника и някои автори при неговото адаптиране сред различни извадки в други държави (Bedeian, Teague, & Zmud, 1977; Bennett, Sorensen, & Forshay, 1971; Coopersmith, 1967; Lane, White, & Henson, 2002; Ryden, 1978).
От значение е инструкцията към изследваните лица при прилагане на методиката, която повлиява резултатите по нея. Установено е, че когато юноши и девойки, учащи в средното училище, са инструктирани да отговарят по посока на добро справяне, тяхната самооценка, измерена с въпросника на Купърсмит, е по-висока, отколкото когато са инструктирани да отговарят по посока на негативно справяне или са инструктирани да отговарят искрено, като няма полови различия по самооценката в това отношение (Mikesell, Calhoun, & Lottman, 1970). И други автори са установили, че при нарастване на самооценката, измерена с въпросника на Купърсмит, нараства и социалната желателност (Ryden, 1978). Възможно е изследваните лица да симулират, когато отговарят на личностни въпросници (Mikesell, Calhoun, & Lottman, 1970), така че е добре методиката да се прилага заедно със скала за социална желателност, което също е сред ограниченията на проведеното изследване.
Смята се, че именно самооценката, свързана с училище, корелира положително със социалната желателност (Baker, Beer, & Beer, 1991), а формата на въпросника на Купърсмит за възрастни няма такава скала, което вероятно допринася за искреността при отговаряне.
Трябва да се има предвид обаче, че социалната желателност се състои от два компонента – преувеличаване на позитивното себеописване и отричане на негативното себеописване, които се потвърждават сред студентски извадки в 20 държави, но най-слабо изразени са сред студентите в България (He et al., 2015), а част от нашата извадка са български студенти, които изглеждат по-склонни към искрено отговаряне според He et al. (2015).
Като довод относно искреността на отговаряне сред изследваните лица може да се разглежда потвърдената факторна структура на въпросника на Купърсмит – форма С, установена от автори като Hills, Francis, & Thomas (2007), Hills, Francis, & Jennings (2011) и Potard et al. (2015) относно извлечените фактори Личностна самооценка, Самооценка, произтичаща от другите (макар и не конкретно само от връстниците) и Самооценка, произтичаща от родителите, което също е в подкрепа на конструкт валидността на методиката.
В съгласие с очакванията, на база на откритията на автори като Minkov (2008), Minkov (2009), Gebauer, Sedikides, & Neberich (2012), Perera (2016) и Dilova, Papazova, & Koralov (2017) се установи, че преобладават изследваните българи със средно равнище на изразеност на всички видове самооценка, измерена с въпросника на Купърсмит – форма С.
Потвърдиха се предположенията, че самооценката, ценностите и удовлетвореността от живота са свързани помежду си и са в основата на теоретичния модел за конструкт валидността на методиката.
Заключение [TOP]
Адаптираната методика на Купърсмит за изследване на самооценка при лица от 18-годишна възраст нагоре може да бъде успешно прилагана при бъдещи изследвания в България сред различни социални категории от населението поради разнородността на извадката, сред която е адаптирана методиката. Възможността за използване на нов инструментариум ще бъде от полза за практиката на психолози и в бъдещи изследвания, тъй като освен възможност за диагностика на индивидуални особености, предоставя и възможности за разкриване на нови взаимовръзки между явления, особено между самооценка и личностни особености.
Досегашни изследвания установяват взаимовръзка на самооценката с някои личностни характеристики. Например, установено е, че самооценката на българите нараства с нарастване на екстраверсията, оптимизма, потребността от постижение, адаптивния перфекционизъм, а самооценката на българите намалява с нарастване на невротизма, бърнаута, личностната тревожност, песимизма, стеснителността, чувството за самотност, дезадаптивния перфекционизъм и интерналната локализация на контрола (Dilova, Papazova, & Koralov, 2017). Това са данни, получени от прилагане на други въпросници за самооценка и следва да се проучи дали прилагането на въпросника на Купърсмит за самооценка би разкрило сходни резултати.
Методиката за диагностициране на самооценка може да се използва и като скринингов инструмент, тъй като според някои автори въпросниците, които измерват самооценка, могат да се използват като потенциални скрининг инструменти за определяне на риска от психопатология, защото ниската самооценка е индикатор за различни форми на интернализирана психопатология (Isomaa, Väänänen, Fröjd, Kaltiala-Heino, & Marttunen, 2013).
Установените взаимовръзки между самооценка, ценности и удовлетвореност от живота разкриват възможности за промяна в самооценката след изменения в ценностната система и удовлетвореността от живота.